Νέα-Ανακοινώσεις|

Δυναμική Έναρξη: Η Συνάντηση Εκκίνησης στη Λισαβόνα Θέτει τα Θεμέλια για την Ψηφιακή Ένταξη

Λισαβόνα, Πορτογαλία — Οι ημερομηνίες 11–12 Απριλίου σηματοδότησαν την επίσημη έναρξη του έργου SENACT_SENiors in ACTion με μια επιτυχημένη διήμερη συνάντηση εκκίνησης (kick-off) που φιλοξενήθηκε από τον Δήμο Λισαβόνας. Οι εταίροι από τον φορέα συντονισμού, τον Δήμο Δομοκού, και οι τεχνικοί εμπειρογνώμονες από την Labstem (Ελλάδα) συγκεντρώθηκαν για να παγιώσουν τα θεμέλια αυτής της κρίσιμης πρωτοβουλίας.

Ο πυρήνας της συνάντησης αφιερώθηκε στη χάραξη των βασικών στόχων και προτεραιοτήτων του έργου. Οι συμμετέχοντες προχώρησαν σε εντατικές συζητήσεις για τον καθορισμό της στρατηγικής κατεύθυνσης, διασφαλίζοντας ότι η 18μηνη πρωτοβουλία θα αντιμετωπίσει αποτελεσματικά τον ψηφιακό αποκλεισμό που αντιμετωπίζουν οι ηλικιωμένοι. Βασική εστίαση δόθηκε επίσης στην ανάπτυξη ενός ισχυρού σχεδίου διάδοσης για να διασφαλιστεί ότι τα αποτελέσματα και οι βέλτιστες πρακτικές του έργου θα φτάσουν σε ένα ευρύ κοινό, μεγιστοποιώντας τον αντίκτυπό του στην ψηφιακή ένταξη σε όλη την Ευρώπη.

Επισκόπηση Έργου: Χτίζοντας Αυτοπεποίθηση, Όχι Μόνο Δεξιότητες

Το έργο SENACT ξεκίνησε για να αντισταθμίσει τον αυξανόμενο ψηφιακό αποκλεισμό των ηλικιωμένων, ένα εμπόδιο που συχνά τους εμποδίζει να έχουν πρόσβαση σε βασικές διαδικτυακές υπηρεσίες και να συμμετέχουν πλήρως στην κοινωνική ζωή. Χρηματοδοτούμενο κατά 100% από το πρόγραμμα Erasmus+ KA210 Εκπαίδευση Ενηλίκων, αυτή η 18μηνη πρωτοβουλία στοχεύει στην ουσιαστική ψηφιακή ένταξη.

Ο κεντρικός μας στόχος είναι διπλός: να διδάξουμε τεχνικές δεξιότητες και να ενισχύσουμε θεμελιωδώς την αυτοπεποίθηση και να μειώσουμε τα βαθιά ψυχολογικά εμπόδια στην υιοθέτηση της τεχνολογίας. Πιστεύουμε ότι η οικοδόμηση της αυτοαποτελεσματικότητας είναι ένας πιο ισχυρός προγνωστικός δείκτης της ψηφιακής υιοθέτησης από την απλή πρόσβαση σε μια συσκευή.

Το έργο συντονίζεται στρατηγικά από τον Δήμο Δομοκού, με τον Δήμο Λισαβόνας (Πορτογαλία) να συνεισφέρει την εκτεταμένη εμπειρία του σε προγράμματα ενεργού και υγιούς γήρανσης. Το Labstem (Ελλάδα) παρέχει εξειδικευμένη τεχνογνωσία στην εκπαιδευτική τεχνολογία, διασφαλίζοντας ότι το υλικό μάθησης μας είναι τόσο αποτελεσματικό όσο και καινοτόμο.

Βασικοί στόχοι του έργου περιλαμβάνουν:

  • Αξιολόγηση των τρεχόντων επιπέδων ψηφιακής γνώσης και εντοπισμός κινήτρων.
  • Σχεδιασμός προσαρμοσμένου, φιλικού προς τον χρήστη εκπαιδευτικού περιεχομένου.
  • Ενίσχυση της ικανότητας των τοπικών εκπαιδευτών.

Θεμελιώδης Έρευνα: Η Ανάλυση Αναγκών Επιβεβαιώνει την Πρόκληση

Η πρώτη κύρια δραστηριότητα του έργου SENACT ήταν μια θεμελιώδης Ανάλυση Αναγκών, η οποία περιλάμβανε μια προσέγγιση μικτών μεθόδων χρησιμοποιώντας δομημένα ερωτηματολόγια (70 συνολικά και στις δύο πόλεις) και ομάδες εστίασης (στον Δομοκό και στη Λισαβόνα) για τη λήψη πλούσιων, περιγραφικών πληροφοριών για την ψηφιακή ζωή των συμμετεχόντων.

Τα Βασικά Ευρήματα Δείχνουν τον Δρόμο Προς τα Εμπρός:

  • Η Ηλικία Είναι ο Καθοριστικός Παράγοντας: Η ηλικία είναι ο μοναδικός πιο σημαντικός παράγοντας για την κατοχή και τη χρήση συσκευών, όπως αποδεικνύεται δραματικά στον Δομοκό. Αυτός ο αποκλεισμός που σχετίζεται με την ηλικία αποτελεί ένα πιεστικό μέλημα και για τους δύο δήμους, τονίζοντας την ανάγκη για στοχευμένη προσέγγιση σε μεγαλύτερες ηλικιακές ομάδες.
  • Κρίση Αυτοπεποίθησης: Ένα κρίσιμο εύρημα είναι η ισχυρή, άμεση συσχέτιση μεταξύ της ψηφιακής αυτοπεποίθησης και της κατοχής συσκευής. Η έλλειψη αυτοαποτελεσματικότητας είναι ένα πρωταρχικό εμπόδιο, καθώς το 87% των ατόμων στο δείγμα του Δομοκού που ένιωθαν “καθόλου σίγουροι” ανέφεραν επίσης ότι δεν κατείχαν καμία συσκευή. Αυτό επιβεβαιώνει ότι ο φόβος και το άγχος είναι μεγαλύτερα εμπόδια από το απλό κόστος ή τη διαθεσιμότητα.
  • Η Κοινωνική Σύνδεση Είναι το Κίνητρο: Το συντριπτικά πρωταρχικό κίνητρο για τη χρήση της τεχνολογίας είναι η επικοινωνία με την οικογένεια και τους φίλους (51.4% των χρηστών). Αυτό το λειτουργικό και σχεσιακό κίνητρο οδηγεί στο υψηλό ενδιαφέρον για μάθηση της βιντεοκλήσης (58.6%) και των μηνυμάτων/email (44.3%). Οι επιτυχημένες παρεμβάσεις πρέπει να πλαισιωθούν γύρω από την κοινωνική σύνδεση.
  • Η Ανάγκη για Εξατομικευμένη Υποστήριξη: Η έρευνα δείχνει έντονα την προτίμηση για ανθρώπινη και εξατομικευμένη υποστήριξη, με την ατομική διδασκαλία (one-on-one tutoring) να είναι η προτιμώμενη μέθοδος υποστήριξης για το 50% των ερωτηθέντων. Κρίσιμα, το 31.4% του συνολικού δείγματος αναφέρει ότι δεν έχει καμία υποστήριξη αυτή τη στιγμή, υπογραμμίζοντας ένα βαθύ κενό στην επίσημη βοήθεια.
  • Διαρθρωτικά Εμπόδια Παραμένουν: Πέρα από τα ψυχολογικά εμπόδια, εντοπίστηκαν σημαντικά διαρθρωτικά ζητήματα. Πάνω από το ήμισυ του συνολικού δείγματος δεν έχουν τακτική πρόσβαση στο διαδίκτυο στο σπίτι (51.4%). Επιπλέον, οι σωματικές και γνωστικές παθήσεις (π.χ. Πάρκινσον, Άνοια) που εντοπίστηκαν στη Λισαβόνα καθιστούν αναγκαία την εστίαση σε προσβάσιμο υλικό και απλοποιημένες διεπαφές για την εξατομικευμένη εκπαίδευση.

Τι Ακολουθεί; Ανάπτυξη και Δράση

Οι γνώσεις από την Ανάλυση Αναγκών ενημερώνουν τώρα άμεσα την επόμενη κρίσιμη φάση του έργου: την ανάπτυξη εξειδικευμένου εκπαιδευτικού υλικού. Αυτό το υλικό θα σχεδιαστεί ειδικά για να αντιμετωπίσει τα εντοπισμένα εμπόδια, εστιάζοντας στην οικοδόμηση αυτοπεποίθησης και στη διδασκαλία εξαιρετικά σχετικών, λειτουργικών δεξιοτήτων (όπως η βιντεοκλήση) χρησιμοποιώντας μια προσβάσιμη, εξατομικευμένη προσέγγιση.

Μετά την ανάπτυξη, το έργο θα εφαρμόσει τοπικές εκπαιδευτικές συνεδρίες, γνωστές ως “Seniors in Action” (Ηλικιωμένοι σε Δράση), με στόχο την άμεση συμμετοχή των ατόμων στον Δομοκό και τη Λισαβόνα.

Μείνετε συντονισμένοι για περισσότερες ενημερώσεις καθώς προχωράμε από την έρευνα στη δράση, μετατρέποντας το ψηφιακό άγχος σε ψηφιακή αυτοπεποίθηση!

Comments are closed.

Close Search Window